Kapitola sama o sobě během mých cest v Kanadě bylo řízení. Ještě než jsem do Kanady vyrazila, asi největší obavu jsem (hned po medvědech) měla z řízení ve městech. Dlouhý, široký kanadský silnice mě moc neděsily, na ty jsem se naopak těšila. Ale vymotat se z Vancouveru a pak najít správný místo v Calgary, to byla takový předčasná noční můra.

Ale víte co? Ono to nakonec vůbec nebylo tak strašný. Znovu se mi potvrdilo, že když je (mírně) nepřipravenej člověk vrženej do dění, nějak si vždycky poradí. A dost pravděpodobně líp, než člověk, kterej je připravenej až příliš (a kterej tím ztrácí schopnost reagovat intuitivně). Nicméně, míň woowoo stuff a víc praktických rad:

Půjčování auta

Protože do Kanady vlastním autem nedojedete, musíte si ho holt půjčit. Já z toho třeba měla strach. Umím řídit svoje auto, protože se svou mizernou prostorovou představivostí jsem naučená právě na něj a jiný jednoduše neumím (nebo si já a šrámy na kapotě myslíme, že neumíme) zaparkovat. Takže půjčovat si jiný auto pro mě byla trochu noční múra. A taky že opodstatněně. Záměrně jsem si přes rezervační systém vybírala “malé, kompaktní auto”, abych minimalizovala rizika, že to někde odřu, protože svojí velikost prostě neodhadnu. Když jsem si ale ve Vancouveru auto vyzvedávala, nestačila jsem se divit, jak na mě na parkovišti zamrkal na mé poměry obrovský Ford Edge. Na Kanadu ale zřejmě malý auto…

Skrytý poplatky

Kromě samotného půjčovného se v ceně objeví i další položky. Je třeba myslet na to, že pokud chcete auto vracet jinde než na místě zapůjčení, pravděpodobně vás to bude něco stát. Myslím, že kolem 50 kanadských dolarů. Já jsem si auto nakonec půjčila přes Canadian Affairs, protože se mi zdálo, že tenhle poplatek neúčtují. Ale ona tam ta cena stejně byla – jen rozpuštěná v celkové ceně.  Takže se tomu spíš nevyhnete.

Pozor na věkové omezení Osoby mladší 21 let mají ceny půjčovného o něco vyšší.

V hlavní sezóně a mimo ni se ceny půjčovného obvykle liší, u některých společností můžete zkusit bookovat s dostatečným předstihem a nějaké fufníky ušetříte. Celkově ale půjčovné auta nevychází příliš draho, já jsem za něj nechala nějakých sedm stovek na den.

Něco to stojí, ale za ty výhledy se to vyplatí!

Co k půjčení auta v Kanadě potřebujete

Mezinárodní řidičák. Na řízení v Kanadě potřebujete, podobně jako v jiných zemích, mezinárodní řidičák. Budou ho po vás chtít v půjčovně vidět. Je to administrativa, kterou si s dostatečnou časovou rezervou na postávání ve frontách zařídíte na (trpělivé) počkání.

Kreditní karta. Ideálně Visa, většinou si ale postačíte i s Mastercard. Kreditka to ale bejt musí, debetku vám nikde bohužel nevezmou. Já jsem si jí musela speciálně kvůli Kanadě zařizovat, tak na to i vy myslete dopředu.

Perličky z řízení v Kanadě

Další kapitolou bylo řízení. Nalevo se tam sice nejezdí, ale i tak v porovnání s Evropou to má pár chytáků.

Odbočování na červenou. Nejvíc mě dostávalo odbočování na červenou. Zatímco v Evropě když máte červenou tak prostě stojíte, v Kanadě pokud odbočujete doprava a nějaká značka vám to výslovně nezakazuje, můžete doprava odbočit i když máte zrovna červenou. Když jsem to zkoušela poprvý, dost nesměle jsem se na tý křižovatce rozjížděla, ale světě div se, žádný majáčky houkat nezačaly a auta za mnou udělala přesně to samý. Takže to fakt funguje! Pozor ale! Platí to jenom při odbočování doprava.

Neplatí přednost zprava. Na neznačených křižovatkách neplatí přednost zprava, jak jsme na to zvyklí u nás. Kór těch národních parcích prostě moc hlavní/vedlejší silnici neřeší a když dojedete na křižovatku, intuitivně byste asi dávali přednost těm, co přijeli zprava. V Kanadě ale né. Tam má přednost ten, kdo přijel dřív. Svým způsobem to dává smysl a jsem přesvědčená, že spoustu našich neurotických řidičů by tenhle model kvitovalo, ale já jsem si vždycky připadala jako v čekárně u doktora, když se máte toho houfu lidí zeptat, kdože je poslední a po kom teda vlastně jdete na řadu. Až na to, že těch aut v ostatních směrech se prostě nezeptáte. 

Dvouproudé dálnice. Kanadský dálnice, alespoň ty “na venkově” jsou v podstatě obyčejný silnice s jedním proudem po každém směru. Naštěstí se na nich ale žádnej velkej provoz neodehrává, a to překvapivě ani v sezóně.

Ty cesty vám občas vyrazej dech…

Kam s autem v Kanadě vyrazit?

Na závěr ještě přináším pár tipů, kam v Kanadě vyrazit:

  • Calgary
  • Yoho National Park – nejmenší národní park plný pokladů jako je Emerald Lake nebo Lake O’Hara
  • Banff National Park –  park s nejznámějšími ikonami, Lake Louise a Lake Moraine a úžasným liščím Peyto Lake
  • Jasper National Park – největší park táhnoucí se ledovcovým údolím podél řeky Athabasca
A pohodlně se v autě i vyspíte